skip to main  |
      skip to sidebar
          
        
          
        
  
   
         
      Subsemnatul Miron Manega, de profesie sicofant, declar pe propria-mi răspundere că poetul austriac René Karl Wilhelm Johann Maria Rilke a
 murit asasinat, pe 24 decembrie 1926, la Montreux, în Elveția. E 
adevărat că medicii au atribuit moartea sa unor cauze medicale, dar eu 
afirm și susțin că a fost o crimă cu premeditare, proiectată cu mult 
înainte. Am în vedere și circumstanța că Rilke, dintr-un soi de 
masochism morbid care s-a manifestat de-a lungul întregii lui vieți, a 
fost complice la propria moarte, inspirând cumva această crimă oribilă. Dar faptele rămân fapte. 
 
 
    
Toată existența sa a decurs sub semnul trandafirului, floare imperială și
 seducătoare, dar apărată de spini nemiloși. Dacă e să gândim în 
termenii lui Sigmund Freud, cu care a fost prieten și de la care și-a 
însușit o serie de cunoștințe de psihanaliză în perioada 1912-1913, 
Rilke, ființă fragilă și complexată ontologic, ca un trandafir japonez 
plantat în pustă, a căutat întotdeauna în trandafiri străini protecția 
spinilor care-i lipseau. Aceast  tip de propensiune maladivă avea să fie
 identificată și divulgată  mai târziu, de poetul român Lucian Blaga: 
„Roz trandafir, frumseţea ta
nu m-a cruţat. Din drum m-abat
şi mă răsfir, când zmeu, când stea,
prin ziua şi prin soarta ta.”
         
      Cauzele acestei slăbiciuni freudiene, convertită în poezie de 
înaltă clasă, se găsesc în trecutul familial al poetului. Tatăl său, 
Josef Rilke, a fost un om cu un caracter slab, veșnic nemulțumit, care a
 eșuat în cariera militară, devenind funcționar. Mama sa, Sophie, era în
 schimb o femeie dominantă și autoritară, care se trăgea dintr-o familie
 înstărită de fabricanți praghezi, având în acest sens așteptări înalte 
de la soțul său. După dezamăgirea provocată de eșecul profesional al 
acestuia, Sophie Rilke a suferit o altă lovitură grea: moartea fiicei ei
 mai mari. Disperarea a făcut-o pe mamă să se atașeze într-un mod 
nefiresc de fiul ei René, forțându-l să se substituie, într-un fel, 
surorii sale defuncte. Practic, până la vârsta de șase ani, Rilke a fost
 crescut ca o fată, fotografiile sale timpurii arătându-ni-l cu părul 
lung și îmbrăcat în rochiță.
În
 contradictoriu cu această educație nefirească și păguboasă, tânărul 
Rilke este trimis în 1885 la școala de cadeți din Sankt Pölten, spre a 
fi pregătit pentru cariera de ofițer. Exigențele instrucției militare și
 experiența unei colectivități exclusiv masculine, l-au traumatizat pe 
termen lung. A întrerupt în cele din urmă pregătirea militară 
dedicându-se, în anii 1895 și 1896, la Praga și la München, studiului 
îndârjit al literaturii, filosofiei și istoriei artei. 
Nevoia
 de protecție (aș numi-o, plastic și realist, „nevoia de spin”) a avut 
prima împlinire în 1896, când Rilke a cunoscut-o pe viitoarea lui 
iubită, Lou Andreas-Salomé, o intelectuală frumoasă și rasată, cu 14 ani
 mai în vârstă decât el (ea avea 35 de ani iar el 21), care era și 
căsătorită. Aceasta l-a determinat să-și schimbe numele din René în Rainer, considerat (și dovedit) mult mai potrivit pentru marele poet care avea să fie Rainer Maria Rilke.

Relația
 lor amoroasă a început în 1897 și a durat până în 1900, când Lou i-a 
pus capăt. Venise vremea ca poetul să fie lăsat să „zboare” singur. Dar,
 chiar și după ce s-au despărțit, Lou Andreas-Salomé i-a rămas lui Rilke
 cea mai bună prietenă și sfătuitoare, manipulându-l benefic de la 
distanță. În anul 1937, la moartea ei, Sigmund Freud i-a rostit 
necrologul, în care a spus, printre altele: „Se știe că i-a fost atât muză cât și mamă iubitoare marelui poet Rainer Maria Rilke, care era destul de neajutorat în viață”. 
Balansul între spin și trandafir a fost o constantă permanentă în viața lui Rilke, fața și reversul propriei medalii. „Trandafir cu miros de sfântă goală”
 fulgura el, inspirat, într-un vers genial, pentru ca, la fel de genial,
 să-și retracteze magnifica inspirație printr-o viziune opusă: "Frumusețea nu este altceva decât începutul terorii”. În 1901 s-a căsătorit, la Worpswede,
 cu sculptorița Clara Westhoff pentru ca, în 1902, să părăsească 
locuința comună și să plece la Paris, lăsându-și soția și pe fetița lor,
 Ruth (1901-1972), singure.  

Mai
 târziu, la München, între 1914-1916, a avut o legătură pasională cu 
pictorița Lou Albert-Lasard, relație care s-a stins brusc, așa cum a 
început. În sfârșit, ultimul „trandafir” din viața lui Rilke a fost 
pictorița de origine poloneză Baladine Klossowska, pe care a 
cunoscut-o în 1919, în Elveția, și de care nu l-a mai despărțit decât 
moartea sa, survenită în 1926. Relația cu Baladine, desfășurată cu multe
 intermitențe i-a fost, se vede, fatală, deși extrem de fructuoasă pe 
plan artistic. 
În această perioadă și-a finalizat două dintre cele mai importante colecții de poezii ale sale: „Elegiile duineze” (Duineser Elegien) și ”Sonete către Orfeu” (Die Sonette an Orpheus), ambele publicate în anul 1923. Este ceea ce Rilke a numit „o furtună creativ - sălbatică” pe care Merline (așa îi spunea Rilke iubitei sale) a știut să i-o stârnească și să i-o mențină. 
Moartea, așa cum am spus la început, a fost o crimă premeditată cu mult înainte. 
Există și o mărturie scrisă în acest sens, semnată de Johann Wolfgang Goethe
 în 1799, mărturie pe care biografii lui Rilke au ignorat-o sau au 
tratat-o cu superficialitate. Revin și insist: chiar dacă această 
declarație a fost scrisă cu 127 de ani înainte, este totuși declarația 
unui martor ocular, pe care se susține și depoziția mea. Iată mărturia 
lui Goethe: 
„Un flăcău în câmp zări
Floarea de răsură,
Mândră-n straie purpurii.
Dulce-n inimă simţi
O săgetătură
Roşu, roşu trandafir,
Floare de răsură.
El îi zise: Eu te rup,
Floare de răsură,
Ea-i răspunse: Eu te-mpung,
Să ţii minte îndelung -
Floarea nu îndură,
Roşu, roşu trandafir,
Floare de răsură.
Crunt flăcăul, crunt a rupt
Floarea de răsură.
Ea l-a-mpuns şi s-a zbătut,
Geaba-n lacrimi a gemut,
Soarta tot o-ndură,
Roşu, roşu trandafir,
Floare de răsură.” 
(Floare de răsură, Goethe, 1799)[1] 
Ceea
 ce vreau să spun e că poetul Rainer Maria Rilke a murit asasinat de un 
trandafir pe care încerca să-l rupă. Trandafirul, aflat în legitimă 
apărare, l-a înțepat cu spinii, iar poetul a făcut septicemie și a 
murit, ceea ce medicii n-au putut nega. Nu știu răzbunarea căruia dintre
 trandafirii trădați sau siluiți a fost această crimă. Medicii au mai 
adăugat că poetul suferea de leucemie.
P.S. Complicitatea
 lui Rainer Maria Rilke la propriul său asasinat este o realitate 
evidentă, în orice perspectivă am aborda cazul: existențială, 
filosofică, psihanalitică etc. Pe piatra sa de mormânt este înscris un 
text pe care și-l alesese singur, cu puțin timp înainte de a muri:
 „Trandafir, oh, contradicție pură,/ de a nu fi, sub atâtea pleoape,/ somnul nimănui”. (Rose, oh reiner Widerspruch Lust / Niemandes Schlaf zu sein unter soviel / Lidern).  
-------------------------------------------------------------
 
[1] Heidenröslein 
Sah ein Knab' ein Röslein stehn,
Röslein auf der Heiden,
War so jung und morgenschön,
Lief er schnell es nah zu sehn,
Sah's mit vielen Freuden.
Röslein, Röslein, Röslein rot,
Röslein auf der Heiden.
Knabe sprach: "Ich breche dich,
Röslein auf der Heiden."
Röslein sprach: "Ich steche dich,
Dass du ewig denkst an mich,
Und ich will's nicht leiden."
Röslein, Röslein, Röslein rot,
Röslein auf der Heiden.
Und der wilde Knabe brach
's Röslein auf der Heiden;
Röslein wehrte sich und stach,
Half ihr doch kein Weh und Ach,
Musste es eben leiden.
Röslein, Röslein, Röslein rot,
Röslein auf der Heiden.
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
  
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu