miercuri, 24 februarie 2010

MODELUL DE ŢARĂ (I). O utopie pragmatică, sau un proiect salvator pentru România?


De câteva zile a fost postat pe internet proiectul MODELUL DE ŢARĂ. La prima vedere ai zice că este ori o nouă utopie, ori încă o păcăleală gen “luminiţa de la capătul tunelului”. Nu este nici una, nici alta. Este un proiect funcţional care se va derula oricum, cu voia sau fără voia statului român. Tot ce ar avea de făcut Parlamentul, Guvernul sau Preşedinţia ar fi să-i asigure cadrul legal. Dacă nu, o va face Uniunea Europeană. De fapt, derularea MODELULUI DE ŢARĂ a început. Forţele care-l susţin, pe componente sau integral, sunt personalităţi din mediul academic şi de afaceri, structuri din societatea civilă, personalităţi şi instituţii din diaspora, structuri ale Uniunii Europene şi chiar persoane din mediul politic românesc. Autorul proiectului este Florian Colceag.

IMPORTANT: Modelul de Ţară seamănă izbitor, în privinţa expertizei istorice, a diagnozei sociale, a motivaţiei şi a reperelor de bune practici (preluate din experienţa sistemelor britanice) cu teoria Statului Organic a lui Mihai Eminescu. Evident, Florian Colceag are avantajul instrumentelor de cercetare ale secolului XXI, dar proiectul lui nu este doar o teorie, ci, mai ales, un manual de lucru. “Modelul de ţară” este un fel de maşină pe care autorul ei te învaţă şi cum s-o construieşti, şi cum s-o utilizezi.
Statul român nu mai reprezintă un factor decident în derularea acestui proiect, pentru că n-are nicio legitimitate şi nicio contribuţie. Tot ce poate face e să spună DA şi să-l gireze.

Florian Colceag: “Modelul matematic constituie arhitectura sistemului”

Matematician, profesor cu 20 de ani de experienţă în educaţia copiilor supradotaţi şi în antrenarea olimpicilor la matematică, a obţinut peste 60 de medalii de aur la competiţii internaţionale în această disciplină. Este reprezentant în România al World Council for Gifted and Talented Education. Profesorul Florian Colceag este, de asemenea, fondatorul IRSCA Gifted Education – România (asociaţie non-profit cu scopul de a promova şi sprijini dezvoltarea persoanelor cu har şi talent în toate domeniile) şi preşedintele EDUGATE (Consorţiul Român pentru Educaţia Copiilor şi Tinerilor Supradotaţi si Talentaţi). Este autorul proiectului Noua Constituţie (făcut deja public) şi al Programului de Retehnologizare şi Modernizare Tehnologică a României, care va fi şi el făcut public, în curând. Ambele reprezintă elemente constitutive ale proiectului de bază.

Domnule profesor, ce este “modelul de ţară”?

Este un proiect de ieşire a României din criză, cu mijloace şi resurse existente, dar pe care nimeni nu a ştiut sau nu a vrut să le acceseze.

Cu ce este mai bun proiectul dumneavoastră decât orice alt proiect încercat până acum?

Până acum nu s-a încercat nimic în sensul ăsta şi, de fapt, în niciun sens. Toate proiectele – sau, mă rog, ceea ce au numit unii proiecte - nu urmăreau redresarea României, ci jefuirea ei.
Am încercat să-l citesc. Este arid, aproape imposibil de lecturat...
Eu sunt matematician. De aceea proiectele mele sunt modele matematice. În forma astfel redactată, modelul de ţară e dificil de înţeles pentru un nespecialist, dar îl înţeleg cu uşurinţă specialiştii în politici publice. Modelul matematic constituie arhitectura sistemului.

Convingeţi-mă pe mine, ca necunoscător, că aşa ceva poate funcţiona şi în realitate.

Cea mai bună dovadă o constituie proiectele mele anterioare care, deşi sunt modele matematice... funcţionează (Râde). Au fost preluate de foarte multe ţări... Orice proiect trebuie să aibă o logică de acest tip în spate, pentru că altfel este incoerent sau nesustenabil.


“Nu l-am inventat, l-am descoperit”

Daţi-mi câteva exemple de astfel aceste proiecte care vă aparţin.

Unul ar fi “Development and Ability”, publicat pe un site al Naţiunilor Unite şi care e folosit pe toate meridianele lumii, din Australia până în China. E un proiect de dezvoltare de domenii. Un altul este “Romania European Integration”, publicat de Universitatea din Sidney şi studiat de toate cancelariile europene înainte de integrarea noastră în UE. A avut o contribuţie importantă la intrarea României în Uniune, pentru că a facilitat înţelegerea dinamicii populaţionale şi a interferenţelor culturale. Sau, poftim, IRSCA Gifted Education – Romania... Centrul pentru dezvoltarea persoanelor cu har şi talent în toate domeniile. Există, se află la noi în ţară şi funcţionează. E un model matematic.

Citez din proiect: “Modelul teoretic final este o categorie triangulată de sisteme disipative aflate în relaţie omologică, care formează un vector echilibrat şi structuri fractale ce dezvoltă mirror symetry... Modelul este util nu doar pentru coerentizarea politicilor publice şi a guvernanţei, ci şi pentru coerentizarea programelor finanţate”. Vreţi să-mi traduceţi în... româneşte?

Modelul are aparent la bază două triunghiuri echilaterale, unul cu vârful în sus, altul cu vârful în jos. De fapt o categorie triangulată care este proiecţia unui octaedru cu anumite proprietăţi specifice. Orice diagramă comutativă este generată de trei cicluri şi orice ciclu este generat de trei diagrame comutative. Atât ciclurile cât şi diagramele sunt laturi ale octaedrului.

Eu văd ceva ce seamănă cu Steaua lui David...

De departe seamănă cu steaua lui David, dar e încărcată de multiple semnificaţii şi are o logică internă proprie, bazată pe algoritmi de generare şi pe mecanismele ştiintelor complexităţii. Există, desigur, şi multe alte detalii matematice, sugestive pentru specialiştii în domeniu, dar neinteresante pentru public.

Ce bine că m-aţi lămurit!... Vă întreb altfel: ce reprezintă cele două triunghiuri?

Vârfurile primului triunghi reprezintă componentele statului: statul-guvern, statul-naţiune şi statul-afaceri. Celălalt triunghi reprezintă domeniile de lucru, programele: retehnologizare, reprofesionalizare, coparticipare. Unind vârfurile celor două triunghiuri se creează o reţea având forma unui hexagon. Punctele de intersecţie ale tuturor liniilor din desen formează noduri de reţea. Două noduri apropiate ale reţelei generează noi caracteristici concretizate în programe specifice. De exemplu, statul guvern şi reprofesionalizarea generează standardele de calitate şi bună guvernanţă.
Ce sunt structurile fractale?

Un fractal este o figură geometrică fragmentată sau frântă, care poate fi divizată în părţi, astfel încât fiecare dintre acestea reproduce figura întregului.

Adică putem aplica schema matematică iniţială pe orice domeniu sau subdomeniu al proiectului?…

Exact. Dar, bineînţeles, fiecare domeniu sau subdomeniu este alcătuit din propriile lui elemente specifice. Această componenţă e pusă la lucru după modelul iniţial…

Dacă înţeleg bine, dumneavoastră aţi inventat un model matematic, în care vreţi să introduceţi un întreg univers social şi să-l forţaţi să funcţioneze după el?
Nu l-am inventat, l-am descoperit. Nici Newton n-a inventat legea gravitaţiei şi nici Einstein n-a inventat teoria relativităţii. Ei le-au descoperit, ceea ce e cu totul altceva. Şi nu forţez lumea să funcţioneze după modelul meu, dimpotrivă, încerc să-i asigur confortul unei funcţionări normale.

VA URMA

Click pentru a putea citi proiectul MODELUL DE ŢARĂ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu