Aşadar, cele două lucrări au prea multe părţi comune ca să nu mă mir. Mai mult de-atât, în întreaga expoziţie a lui Anselm Kiefer sunt atât de multe elemente identificabile în “Golemul” lui Adrian Costea de pe Rue de Lisbonne, încât mi-e greu să pun totul pe seama întâmplării şi a coincidenţelor. Mai ales că lucrarea lui Adrian Costea se află de 7 ani în Paris. Şi nu ascunsă într-o pivniţă, ci expusă în holul de primiri al unuia dintre cele mai exclusiviste cabinete de avocatură din lume. Din punctual meu de vedere şi în perspectiva unei percepţii de bun simţ venite din România, întreaga expoziţie a lui Anselm Kiefer pare alcătuită din fragmente dezmembrate din lucrarea “J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”. Dar cel mai înţelept lucru este să lăsăm detaliile să vorbească…
Rădăcini "coafate" şi reconceptualizate pentru a da sens lucrărilor. La Anselm Kiefer (dreapta) sunt vopsite în argintiu
"J'accuse..." (Costea) şi "Der Golem" (Kiefer) văzute din "profil". Prima are în compoziţie ghinde şi frunze de stejar, cea de-a doua tulpini şi "pălării" de floarea-soarelui, vopsite în argintiu
Coasă şi furcă ruginite în compoziţia unei sculpturi (Costea), seceră ruginită în compoziţia unui tablou (Kiefer)
Balanţa lui Costea
Balanţele lui Kiefer din expoziţia de la Paris
Dar oricum ar fi, pentru a nu exista niciun dubiu că sculptura-instalaţie a lui Adrian Costea, “J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”, chiar este un Golem, reamintesc că, pe masca de pe chipul inexistent al magistratului, sunt zgâriate, aproape imperceptibil, acele cuvinte, litere şi cifre despre care am mai pomenit: EMET(H), MET(H), ADAM, RAVA, RABBI LOEW, VERITE, 26, RABBI ZERA, GENESE 49:9, DER GOLEM – EUGEN d’ALBERT – 1926, SEFER YETSIRA – PATRIARCHE ABRHAM, 27, GUEMARA SANHEDRIN, MARIE STUART, ZOHAR, YHWH, JHCHWH, AHAVAH + EHAD = AMOUR + UNITE = 13, TEMURA, NOTARIKON, TORAH, RABBI ICHMAËL, MOÏSE 613, LEV, MOHEÏDDINE IBN ARABÎ şi multe altele...
Având în vedere cele relatate şi implicaţiile majore care decurg de
aici, mi se pare legitim să exprim câteva - să le zicem - nedumeriri:
1. Cui îi revine paternitatea în condiţiile şi contextul de faţă?
2. Cui îi aparţin, de fapt şi la urma urmei, eventualele drepturi de autor?
3. Galeria Thaddaeus Ropac cere preţul de 900.000 euro + TVA pentru lucrarea Der Golem,
executată de Anselm Kiefer, cu o întârziere de 7 ani faţă de Adrian
Costea. Deci, dacă această lucrare valorează 900.000 + TVA, ar fi
interesant de ştiut cam cât valorează primul şi, îndrăznesc să spun, adevăratul golem - GOLEMUL lui COSTEA: “J'accuse ... ! E. Zola Moi aussi ... ! A. Costea”…
Responsabilitatea,
în acest caz, revine atât galeristului Thaddaeus Ropac, cât şi
artistului Anselm Kiefer. Aş fi tare curios să ştiu cine, când şi cum va
rezolva această tentativă profund neinspirată a artistului
Anselm Kiefer, care s-ar putea să ia proporţii dintre cele mai
neplăcute. Dacă nu cumva a apelat şi el la borcanul cu “vaccin contra
riscurilor meseriei” din lucrarea lui Costea…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu