Trăim
vremuri în care domneşte fărădelegea. Nimic nu mai funcţionează, nimic
nu-ţi mai dă siguranţa zilei de mâine. Instituţiile publice sunt
împărţite în două (instituţiile naţiunii şi instituţiile puterii),
armata a fost desfiinţată, sistemul de sănătate şi învăţământul la fel,
economia a fost paralizată şi vândută pe bucăţi, resursele vândute şi
ele, sau arvunite. În plus, România e „fezandată” pentru a deveni groapă
de gunoi pentru deşeurile toxice ale Europei iar legile, care mai
există, sunt instrumentate de magistraţi-infractori, copie la indigou
a unui preşedinte demis de populaţie la referendum, dar reaşezat abuziv
în scaun de forţe străine. Suntem, într-un cuvânt, „Ţara lui Papură
Vodă”. Chiar dacă nu mai ştim de unde vine expresia, o folosim corect,
căci ea sintetizează perfect realitatea pe care tocmai am expus-o...
Există, în istoria noastră, două denumiri de o mare plasticitate, a căror origine s-a estompat, dar care au intrat în folclorul istoric prin rezonanţa comică a formulării: „Pazvante Chioru” şi „Papură Vodă”. Ambele sunt, atât prin conţinut, cât şi prin expresie, de provenienţă oltenească. Prin sintagmele în care sunt incorporate („vremea lui Pazvante Chioru” şi „ţara lui Papură Vodă”), ele exprimă, de fapt, două perioade istorice distincte, aflate aproximativ una în continuarea celeilalte. Despre prima („vremea lui Pazvante Chioru”) am mai scris şi am încadrat-o cronologic în a doua jumătate a epocii fanariote, mai exact la interferenţa secolelor XVIII şi XIX (1790-1809). A fost denumită aşa după porecla lui Pazvanoglu, paşa de la Vidin, care făcea incursiuni devastatoare în zona Olteniei, locuitorii fiind nevoiţi să îndure, pe lângă jugul fanariot, şi jaful pazvangiilor. Această perioadă a fost precedată însă de o alta (1735-1880), la fel de tulbure, în care ţinutul Olteniei (Valahia Mică), lipsit de conducere politică şi legi, s-a numit „ţara lui Papură Vodă”. Toate teritoriile româneşti deveniseră practic, în această perioadă, teatru de război între habsburgi, otomani şi ruşi.
Totul a început cu Pacea
de la Passarowitz din 21 iulie 1718, încheiată între Imperiul Otoman,
pe de o parte, și Imperiul Habsburgic și Republica Venețiană pe de altă
parte. Tratatul a fost semnat la Požarevac, Serbia (cunoscut sub
denumirea germană Passarowitz). S-a întâmplat atunci un fapt fără
precedent: Oltenia, care nu făcea parte din Imperiul Otoman, a fost
cedată Imperiului Habsburgic fără ca domnitorul român de la vremea aceea
să aibă vreo reacţie. Pe de altă parte, boierii craioveni, care erau
foarte puternici, au acceptat tacit situaţia, pentru că le convenea,
având în vedere comerţul şi afacerile importante pe care le aveau cu
austriecii, dar şi conflictul de privilegii care apăruse în 1716 între
ei şi Nicolae Mavrocordat, primul domn fanariot din Ţara Românească.
A
fost cea mai ruşinoasă pagină din istoria Olteniei, dar care avea să se
întoarcă pedepsitor, ca o răzbunare, atât împotriva boierilor, cât şi
împotriva austriecilor. Astfel, din cauza tentativei acestora din urmă
de a instaura în Valahia Mică (Kleine Walachei) o
administrație proprie, susținută militar, și transformarea ei într-o
provincie imperială (alipire administrativ-teritorială pe care nici
turcii nu o putuseră realiza, timp de secole), s-a declanşat o puternică
mișcare de rezistenţă, care a cuprins toate segmentele societății, de
la țărani și micii meseriași, până la comercianți, mica și marea
boierime. Mai ales că austriecii au încercat și convertirea la
catolicism a populației, construind chiar o catedrală papistaşă la
Craiova. Edificiul a fost însă distrus de craioveni imediat după ce
construcția a fost terminată.
Amploarea
haiduciei din Oltenia a atins cote nemaintâlnite în Europa, devenind un
fel de serviciu militar obligatoriu. Tradiția populară spune că tinerii
olteni care nu luau calea haiduciei, cu greu își găseau o fată, nefiind considerați bărbați dacă nu ucideau măcar un soldat imperial.
Un
foarte vrednic haiduc al Olteniei din perioada aceea a fost Pavel Lotru
din Bălceşti, căutat de mai bine de trei ani de imperiali şi de potere,
fără a fi prins. De la el au primit austriecii cea mai grea lovitură,
în toată perioada cât au stat în Oltenia.
Se
întâmpla în 1726. Pavel Lotru, care haiducea pe ambii versanţi ai
Carpaţilor (Oltenia şi zona Sibiului), avea mai multe ibovnice
nemţoaice şi unguroaice, majoritatea neveste ale bogătaşilor din Sibiu.
Una dintre acestea i-a dat de veste lui Pavel că în Oltenia urma să
sosească o mare caravană ce strânsese taxele din Ungaria, Croaţia şi
Ardeal, urmând să facă acest lucru şi în Oltenia. Caravana era compusă
din 20 de căruţe cu pereţi metalici, fiecare trasă de câte opt perechi
de cai nemteşti, arhipline de pungi cu galbeni.
Ceata
lui Pavel Lotru s-a unit cu cele ale lui Radu Ursan şi Neagu Papură şi
au atacat caravana austriacă la Drăgăşani, confiscând tot aurul. Jaful a
fost atât de păgubitor pentru habsburgi, încât a provocat în imperiu o
adevărată prăbuşire financiară, drept pentru care banul Craiovei,
Gheorghe Cantacuzino, a fost destituit. Din acest moment, boierii din
Craiova au început acțiunile de împotrivire față de administrația
habsburgică, obstrucționând toate încercările austriecilor de a strînge
taxe sau de a-şi impune administraţia.
Hanul Puţureanu, în paragină
Fântâna Purcarului
În
1773, în ajunul Crăciunului, într-o cârciumă din Craiova (la hanul
Puțureanu de lîngă fîntîna Purcarului), a avut loc un incident minor cu
efecte uriaşe. Un oarecare Lorincz, soldat în armata imperială, amețit
băutură, a agresat verbal mai multe femei. S-a iscat un scandal care a
degenerat într-o bătaie între soldații care îl însoțeau și oltenii de la
mesele din jur. Soldații au reușit să fugă şi să se refugieze în
garnizoană. Incidentele păreau aplanate, mai ales că soldatul respectiv
fusese pedepsit și trimis la carceră pentru încălcarea conduitei
militare. Cîteva ore mai tîrziu, însă, probabil instigată de oamenii
banului și de haiduci, populația Craiovei, înarmată, s-a adunat în jurul
garnizoanei imperialilor cerînd să le fie predat Lorincz, pentru a fi
judecat de ei. Întrucât comandantul a refuzat, a urmat un asediu de
câteva ore, în urma căruia garnizoana a fost incendiată iar cei 375 de
soldați au pierit, fie în flăcări, fie linșați de populație.
Panduri trecând Oltul
După acest incindent, austriecii au realizat că trupele lor nu reușesc să se impună într-o regiune străină, plină de haiduci, aşa
că, în ianuarie 1734, au hotărât să-şi retragă cea mai mare parte a
trupelor și să angajeze mercenari din rândul populației din zonă. A fost
actul de naștere al pandurilor olteni. Lucrurile au luat însă o
întorsătură neașteptată: mulți haiduci au găsit bună ideea ca, în loc să
jefuiască boierii sau imperialii, să ia banii ca simbrie, fără să facă
nimic, aşa că s-au înrolat ca panduri. Timp de aproape doi ani,
austriecii au plătit soldă unor haiduci ca să prindă alți haiduci, fără
ca vreun haiduc să fie prins. În fruntea acestor “trupe de commando” era un personaj controversat, acel Neagu Papură, el însuşi haiduc sau tâlhar, participant la furtul de la Drăgășani, care îi costase atît de scump pe austrieci. Realizând că au luat “ţeapă”, imperialii au refuzat să le mai plătească solda. Supăraţi, pandurii au atacat Craiova, jefuind și torturând pe cei cîțiva reprezentanţi ai administrației austriece rămași, apoi au jefuit și incendiat mai multe case boierești. A fost picătura finală pentru austrieci, care au decis să părăsească definitiv Oltenia, cu ani buni înainte ca aceasta să fie retrocedată pe baza tratatelor internaționale (1739, pacea de la Belgrad, între habsburgi şi otomani). Au părăsit-o aşa cum au obţinut-o, dar cu pagube imense, mult mai mari decât în urma unei înfrângeri militare. În Craiova, ca şi în toată Oltenia, s-a creat însă un vid de putere, care avea să ducă la dispariţia Băniei, a doua instituție politică a țării ca importanță, după domnie.
După puseul de violențe care a durat cîteva luni, societatea caioveană și-a găsit totuşi un echilibru. Boierii au reușit să-l convingă pe același Neagu Papură să conducă o miliție a pămîntului, pentru a potoli atacurile haiducilor și hoților. De la acest Neagu Papură a rămas expresia “Țara lui Papură Vodă” care a depășit cu mult aria Olteniei şi timpul istoric determinat, intrând în folclor cu sensul peiorativ de țară fără stăpîn, unde legile nu mai există. După alte cîteva luni, Neagu Papură a fost înlocuit de boieri și el a luat din nou drumul codrului.
Casa Băniei şi Catedrala Sf. Dumitru (Craiova)
Timp de 35 de ani (1735-1770), “Ţara lui Papură Vodă”, a devenit, aproape fără voia ei, un fel de stat independent: Țara
Românească nu o putea revendica pentru că aparținea Imperiului
Habsburgic, iar după 1739 domnitorii fanarioți n-au avut puterea
necesară să se impună fără acordul oltenilor. Pe de altă parte, turcii,
care erau încolțiți de ruși și austrieci, au stat deoparte,
mulțumindu-se să întărească paza cetăților de la Dunăre, de teama
atacurilor și jafurilor haiducilor. Paradoxal,
acest interval istoric a fost de-a dreptul benefic pentru Oltenia. Fără
sistem legislativ, dar și fără tributuri și taxe plătite turcilor,
austriecilor sau fanarioților de la București, viața majorității
populației s-a îmbunătățit. Boierii au asuprit mai puțin țăranii, de
teamă ca aceştia să nu-şi facă singuri dreptate, comercianții și boierii
și-au continuat afacerile la adăpostul cetelor înarmate de slujitori,
iar procesele și judecățile au dispărut, diferedele rezolvându-se “la
mica înțelegere”, prin forță sau aplicând legile pămîntului. Orașul s-a
dezvoltat vertiginos, construindu-se multe clădiri, biserici și
ateliere.
Surse documentare:
Istoria României în date, Editura Enciclopedică Română, 1971 (coordonator Constantin C. Giurescu), Wikipedia (Istoria Craiovei, Nicolae Mavrocordat), Romînia Liberă (Haiduci, panduri, partizani)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu